Tusen Miljönärer och Avfall Sverige vann Columbi Ägg
Kategori:Inspiration
Avfall Sverige och Miljönär-kampanjen har vunnit Columbi Ägg, Dagens Samhälles tävling om årets bästa kampanj!
Av 150 kampanjer var 14 i final, med motiveringen att de ”på ett imponerande sätt förvandlat den kommunikativa utmaningen till en kreativ möjlighet.” Juryn har nu valt den slutliga vinnaren, som alltså är Avfall Sverige och Miljönär-kampanjen!
Miljönär-kampanjen har tagits fram av kommunerna och Avfall Sverige för att gynna hållbar konsumtion och visa att det är smart och coolt att laga, låna och återanvända. Målgruppen, 18-30 år, är dock mer benägen att lyssna till ekonomiska argument, därav ordleken Miljönär som ska visa att det finns pengar att tjäna på att vara miljösmart. Kampanjen är ett exempel på cirkulär ekonomi i praktiken och uppmärksammar de lokala initiativen för hållbar konsumtion.
Det är bättre att laga, låna eller återanvända än att slänga och köpa nytt. För att underlätta för alla som vill spara både pengar och miljö har vi satt landets miljönär-vänliga verksamheter på kartan – och vi har precis passerat tusen-strecket! Att vinna Columbi Ägg är ett utmärkt sätt att fira detta!
Columbi Ägg är en tävling för reklam riktad till den offentliga marknaden. Alla kampanjer som haft införanden i tidningen Dagens Samhälle under 2017 har automatiskt deltagit i tävlingen. Av dessa nominerades 14 bidrag till finalen med motiveringen att de ”på ett imponerande sätt förvandlat den kommunikativa utmaningen till en kreativ möjlighet.” Juryn har nu valt den slutliga vinnaren, som alltså är Avfall Sverige och Miljönär-kampanjen.