Osynlig avfall
Kategori:Okategoriserade
Det är lätt att bli fartblind i sin konsumtion. Tekniken utvecklas och modet förändras ständigt och i en allt snabbare takt. Och med nya produkter och ökad konsumtionstakt kommer nytt avfall. Det är inte bara i slutet av en produkts liv som den skapar sopor.
Det mesta uppstår nämligen under tillverkningen. Du som konsument ser det aldrig. Det vi kallar osynligt avfall. Och det är stora mängder.
Om vi ska kunna handla miljövänligt måste det osynliga avfallet bli synligt – det blir det om fler lär sig mer om det.
Allt elavfall skapar stora mängder avfall. En ny mobiltelefon väger drygt 150 gram men den lämnar hela 120 kg osynligt avfall efter sig under tillverkningen, framför allt gruvavfall. Avfallet från tillverkningen väger 760 gånger så mycket som själva telefonen.
En smartklocka väger 95 gram men orsakar 32 kilo osynligt avfall, mest från gruvbrytning av ädelmetaller. Det osynliga avfallet väger 330 gånger så mycket avfall som själva klockan.
Ett par jeans som väger 445 gram skapar 28 kilo osynligt avfall när de tillverkas, främst i form av avloppsvatten från färgningen.
En soffa som väger 79 kilo genererar 660 kilo osynligt avfall, mest från stoppningen och tyget som skapar stora mängder avloppsvatten.
Utöver avfallsmängderna orsakar tillverkningen också stora mängder utsläpp av koldioxid.
Du kan göra skillnad
Det är en helt ny värld som öppnar sig när vi tittar på produkternas osynliga avfall. Med den kunskapen blir det lättare att avgöra vad som är ett vettigt köp och inte.
Produkterna du köper måste användas länge. Laga, låna och loopa mer!
- Om något går sönder, släng inte utan ta reda på om det går att laga.
- Låna av andra i stället för att köpa – till exempel verktyg som du inte använder så ofta.
Loopa genom att köpa begagnat och sälja vidare sådant du inte längre behöver. Här hittar du verksamheter som gör det enklare att spara på resurserna.
Frågor och svar
Varför kallar ni det osynligt avfall?
Osynligt avfall handlar inte främst om det avfall som uppstår när en produkt är uttjänt utan om det avfall som uppstår innan produkten når konsumenten. Detta är inte en typ av avfall som konsumenterna ser, dvs. det är ”osynligt” och inget som konsumenten själv kan påverka.
Hur vet ni exakt hur mycket avfall till exempel en mobiltelefon genererar?
Vi lät Dalemarken AB och Analytics AB beräkna produkters avfallsfotavtryck.
Varför är det viktigt att lyfta det osynliga avfallet?
Vi måste minska mängden avfall i samhället i stort.
Konsumenter har svårt att se den totala påverkan som deras konsumtion har på miljön. De ser bara det avfall som uppkommer när de slänger sina uttjänta produkter – de ser aldrig allt det avfall som uppstått i tillverkningen.
Att minska mängden osynligt avfall kan bara åtgärdas i design- och produktionsledet, i avfallsledet är det för sent.
De som designar och tillverkar produkter måste se till att konsumenten får möjlighet att minska sitt avfallsfotavtryck, det vill säga att de produkter man köper inte ska ha genererat onödigt avfall redan innan det köps. Produkter måste också få en längre livslängd, vara enklare att reparera, lättare att återvinna och slutligen vara helt giftfria den dag de ska återvinnas.
Vad kan jag som individ göra för att minska det osynliga avfallet?
Som konsument är det svårt att se den totala påverkan som ens konsumtion har på miljön. Men det viktigaste man som konsument kan göra är att laga det man har, låna det som är möjligt och köpa samt sälja second hand.
Varför vill Avfall Sverige just lyfta frågorna kring det osynliga avfallet?
I Sverige är vi duktiga på att återvinna vårt avfall. Men den största miljönyttan ser vi i det avfall som aldrig skapas. Avfall Sverige har en vision: Det finns inget avfall. Med det menar vi att Avfall Sverige med alla medlemmar ska bidra med kunskap, erfarenhet och samhällsansvar för att spara jordens resurser, så att inget onödigt konsumeras och att allt kommer till optimal nytta. Kampanjen Osynligt avfall är ett led i arbetet för att nå denna vision.
Genom att informera om och synliggöra det osynliga avfallet vill vi sprida kunskap om det vi kallar avfallsfotavtrycket – förutom det avfall som uppstår då en förbrukad produkt slängs så uppstår avfall under tillverkningen av produkten. Genom att fler förstår hur mycket osynligt avfall som genereras, tror vi också att fler förstår behovet av att minska mängden avfall – och att man kan påverka genom sin egen konsumtion.
Avfall Sverige arbetar enligt avfallshierarkin och vill få fler att arbeta förebyggande, det vill säga förhindra att avfall uppstår överhuvudtaget.